priscillalengkeek.reismee.nl

Melbourne & Canberra

Hallo allemaal,

We hebben weer heel wat kilometers afgelegd sinds de laatste blog. We hebben een paar heerlijke dagen in melbourne gehad. Het was eindelijk lekker warm en het hostel was ook super. Een fijne afwisseling na 2 weken in de kou en nattigheid gekampeerd te hebben. Het hostel zit 30 minuten lopen van de CBD (Central Bussiness District) melbourne af. Hier waren de meeste toeristische plekken en natuurlijk alle winkels. We konden dus elke dag naar de stad lopen. In het CBD zelf kon je gratis met het openbaar vervoer zolang je maar binnen de CBD bleef. Perfect voor wanneer je aan de andere kant van het centrum moest zijn maar geen zin had om 30 minutent lopen. Vooral s'avonds is melbourne een leuke gezellige stad. Ik veel kleine straatjes kun je allerlei cafeetjes en restaurantjes vinden. Ze zijn erg klein een hebben vaak maar weinig ruimte binnen en een paar tafeltjes midden in het steegje. Op de eerste dag hebben we de Free tour gedaan door melbourne. Er is een organisatie die zowel in Melbourne als in Sydney een free tour geeft door de stad met alle belangrijke plekken. Aan het eind van de tour mag je dan zelf beslissen hoe veel je er voor wilt betalen. De tour zelf in melbourne was een beetje saai maar goed om te doen. Door de tour kregen we een beeld van de stad en wisten we waar we naar toe moesten en wilden. Het leukste om te doen was de Victoria Market. Dit is een half overdekte markt met allerlei etenskraampjes en ook een paar souvenirkraampjes.

Op de laatste dag in melbourne zijn we naar St Kilda gereden. Het strandgedeelte van Melbourne. We hebben daar een heerlijk middagje in de zon geluierd voordat we weer verder moesten rijden. In St kilda heb je ook het Luna park, een soort van vaste kermis. In australië noemen ze het een pretpark maar eerlijk gezegt vind ik het zelf meer een kleine kermis. Helaas was deze overdag gesloten en hebben we niet binnen kunnen kijken.

Na melbourne zijn we in twee dagen over de snelweg naar Canberra gereden. Ik moet zeggen na de mooie maar koude Great Ocean Road gereden te hebben was deze snelweg route super saai en lang. Er waren onderweg geen leuke dorpjes waar je kon stoppen of een mooie plek om te rusten. De eerste nacht hebben we ook geen camping kunnen vinden en hebben we voor het eerst in onze auto geslapen. Op de grens van de Staat New South Wales en Capitial Territory vonden we eindelijk een leuk stadje aan een rivier (ben de naam vergeten). Hier hebben we na anderhalve dag rijden even kunnen uitrusten. Je kon zelfs in de rivier zwemmen. Daarna hebben we nog een nacht op een camping geslapen en zijn de volgende dag naar Canberra gereden.

Canberra is de politieke stad van Australië en er is verder ook niet veel te doen. Je kunt een rondje rond langs de rivier lopen en allerlei politieke gebouwen bekijken. Verder is er niet veel te doen voor touristen. We hadden het geluk dat er in het centrum van de stad een festival was. Het National Multicultural Festival. Ieder land heeft een eigenkraampje in het stadscentrum en er zijn verder een hele hoop etenskraampjes. Zelfs een paar kraampjes die Dutch pancakes verkopen, zo noemen de Australiërs onze poffertjes. Er was ook een speciaal gedeeltje voor Europa en de bijbehorende landen opgezet. Hier kon je een europees passpoortje krijgen met van ieder europees land een korte beschrijving. Na 4 dagen zijn we uit canberra vertrokken richting Sydney.

We hebben de lange route langs de kust genomen vanuit canberra naar Sydney. Maar ook daar was niet veel te zien. Wel was het lekker weer dus hebben we onderweg een paar keer kunnen stoppen aan een kustplaatsje om een uurtje op het strand door te brengen.

Mijn verslag van de afgelopen week in Syndey volgt nog. Die is nog in de maak.

Cheers,

Priscilla